Chargeback (reklamacja płatności kartą) - jak odzyskać pieniądze?

Chargeback (reklamacja płatności kartą) - jak odzyskać pieniądze?

Chcesz odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy? Nie wiesz, czy możesz liczyć na zwrot środków w ramach nieuprawnionej transakcji kartą lub błędu systemu bankowego? Sprawdź, czym jest chargeback i jak działa ta usługa.

Chargeback – co to jest i jak działa?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to usługa, która polega na zwrocie środków za transakcję przy użyciu karty płatniczej. Służy ona do ochrony konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami, oszustami na Allegro oraz błędami systemu bankowego. Innymi słowy, jest to rodzaj reklamacji transakcji kartą płatniczą, z której może skorzystać każdy, kto posiada kartę Visa lub Mastercard.

A w jakiej sytuacji może nastąpić takie unieważnienie płatności kartą? Podstawą do skorzystania z reklamacji płatności są m.in.:

  • transakcje kartą, których nie zatwierdzałeś,
  • sytuacje, w których nie otrzymałeś towaru, za który zapłaciłeś kartą,
  • sytuacje, w których otrzymałeś towar niezgodny z opisem,
  • sytuacje, w których nie otrzymałeś środków pomimo zwrotu towaru, za który zapłaciłeś kartą,
  • płatności kartą zaksięgowane podwójnie,
  • płatności kartą zaksięgowane na niewłaściwą kwotę,
  • sytuacje, w których sprzedawca nie wywiązał się z usługi, za którą zapłaciłeś kartą,
  • oszustwa i wyłudzenia, w tym posługiwanie się skradzioną kartą. Dotyczy to także skimmingu. Co to jest skimming? To oszustwo, które polega na skopiowaniu danych z karty płatniczej, co pozwala na wykonanie jej kopii.

Co ważne, chargeback obejmuje wyłącznie transakcje wykonane za pośrednictwem karty kredytowej, debetowej lub innej karty płatniczej Visa, lub Mastercard. Zatem, jeśli dokonałeś płatności BLIK-iem, nie będziesz mógł skorzystać z tej formy reklamacji. Dlaczego? Po prostu transakcje BLIK nie wiążą się w żaden sposób z kartami płatniczymi wydawanymi przez Visę bądź Mastercard.

Nie wiesz, jaką kartą płacić za granicą na wakacjach? Najlepiej taką, w przypadku której możesz liczyć na ochronę taką, jak chargeback. Może być to oczywiście karta walutowa. A czym jest karta walutowa? To karta przypisana do konta, prowadzonego w innej walucie niż złotówki. Dodajmy jednak, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego najlepiej przed wyjazdem zorientuj się, jak unikać oszustw na wakacjach.

A jeśli podejrzewasz, że zostałeś oszukany na transakcji przeprowadzanej kartą płatniczą, złóż reklamację takiej płatności kartą. Przyjrzyjmy się teraz, jak to zrobić, czyli jak anulować płatność kartą. 

Jak zrobić chargeback — procedura

Jak już wiesz, chargeback polega na złożeniu reklamacji transakcji kartą. Jak zatem możesz cofnąć płatność kartą, jeśli masz do czynienia z błędem lub oszustwem? Oto jak wygląda procedura chargeback krok po kroku:

  1. Najpierw zgłoś do banku reklamację za przeprowadzoną transakcję.
  2. Następnie bank skontaktuje się z centrum autoryzacyjnym/rozliczeniowym (acquirer), które to z kolei poinformuje sprzedawcę o zgłoszonym chargebacku. Sprzedawca ma 7 dni na akceptację reklamacji lub jej odrzucenie. W tym drugim przypadku musi on przedstawić dokumenty, z których będzie wynikało, że twoje roszczenia są bezzasadne. Jeśli sprzedawca nie odpowie lub nie dostarczy odpowiedniej dokumentacji, będzie musiał nie tylko zwrócić środki, ale i pokryć ewentualne koszty związane z przeprowadzeniem procedury.
  3. Po uzyskaniu odpowiedzi od sprzedawcy acquirer poinformuje o niej bank. Następnie bank skontaktuje się z tobą w celu przedstawienia wyniku postępowania.
  4. Jeśli twoje zgłoszenie było zasadne, nastąpi zwrot płatności kartą kredytową lub debetową. Jednak, jeśli to sprzedawca miał rację, środki nie zostaną zwrócone.

Dodajmy, że procedura reklamacyjna w ramach chargeback trwa zazwyczaj od 45 do 60 dni.

Chargeback – ile czasu masz na zgłoszenie reklamacji?

Wiesz już, jak zgłosić chargeback. Przyjrzymy się teraz, ile masz czasu na złożenie reklamacji w ramach chargeback. W końcu czasami realizacja zamówienia trwa długo, zatem może minąć wiele tygodni, zanim zorientujesz się, że zostałeś oszukany.

Na szczęście nie powinien to być problem. Na zgłoszenie reklamacji transakcji kartą kredytową lub kartą debetową chargeback masz od 45 do 540 dni od wykonania transakcji w zależności od powodu. Najczęściej jest to jednak 120 dni.

Niemniej jednak im wcześniej zgłosisz reklamację, tym szybciej odzyskasz swoje pieniądze. Jest to szczególnie ważne w przypadku transakcji kartą kredytową. Jak działa karta kredytowa? W ramach karty kredytowej bank przyznaje ci limit, jaki masz do swojej dyspozycji. Jeśli zwrócisz wykorzystany limit w okresie bezodsetkowym, nic cię to nie będzie kosztować. Jednak po tym czasie, od wydanej przez ciebie kwoty zostaną naliczone odsetki. Dlatego też zgłoś się do banku, by skorzystać z chargeback, kiedy tylko zaczniesz podejrzewać, że zostałeś oszukany. Dzięki temu odpowiednio szybciej odzyskasz swoje pieniądze.

Chargeback w przypadku oszustwa

Chargeback to usługa, która służy do ochrony konsumentów. Jednak nie zawsze zadziała ona w przypadku oszustwa. Szczególnie gdy robisz zakupy w sklepach lub od sprzedawców nastawionych na okradanie klientów. Dlatego zawsze staraj się weryfikować sprzedawców oraz wybierać sklepy i platformy sprzedażowe z dodatkowymi programami ochrony konsumenta.

Musisz także liczyć się z tym, że nie odzyskasz pieniędzy, gdy przed dokonaniem zakupy zaakceptowałeś niekorzystny dla siebie regulamin świadczeń i polityki zwrotów. Dlatego zawsze czytaj dokumenty, na które wyrażasz zgodę.

Poza tym dokładnie zapoznaj się z opisami produktów i jeśli tylko masz do nich jakieś zastrzeżenia, to zrezygnuj z zakupu. Pamiętaj również o prowadzeniu i zachowaniu korespondencji w formie pisemnej (e-maile, SMS-y, wiadomości tekstowe) ze sprzedawcą, ponieważ może ona stanowić dowód, że przed zakupem zostałeś wprowadzony w błąd.

Podsumowanie: Chargeback – co to jest i jak zrobić?

Chargeback to obciążenie zwrotne, które pozwala konsumentom na odzyskanie środków z transakcji przeprowadzanych kartą płatniczą. Z usługi tej możesz skorzystać, gdy doszło do błędu w systemie bankowym, bądź zostałeś oszukany przez nieuczciwego sprzedawcę. A jak cofnąć transakcję kartą płatniczą? W tym celu musisz zgłosić reklamację w swoim banku. Następnie bank kontaktuje się z centrum rozliczeniowym, które to informuje sprzedawcę o tym, że zareklamowałeś daną transakcję w ramach chargeback. Jeśli twoja reklamacja zostanie uznana, pieniądze zostaną zwrócone na twoje konto.

Cała procedura chargeback trwa zazwyczaj około 45-60 dni. Z kolei ty masz najczęściej 120 dni od wykonania transakcji na jej zgłoszenie. Usługa obciążenia zwrotnego chroni cię przed błędami systemu bankowego oraz nierzetelnymi sprzedawcami. Korzystaj z niej śmiało, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba.

Komentarze i opinie o Chargebacku

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
  • Maciej
    mi mbank zaakceptował 1 reklamację chargeback i zwrócił pieniądze. Drugiej nie chce zaakceptować bo minął termin 120 dni od wykonania transakcji.

    pozdrawiam
    Odpowiedz
  • Wiktoria
    Nie jest szczególnie promowana?! To zbyt łagodne określenie. Powszechnie utartym zwyczajem banków w Polsce jest spławianie klientów z kwitkiem: akceptant odrzucił roszczenie, a my nie jesteśmy stroną sporu, cześć. Spotkałam się z tym w mBanku i w Alior Banku, kiedy na uzasadnioną dowodami reklamację otrzymałam szyderczą propozycję samemu dogadać się z akceptantem lub pozwać go do sądu.
    Odpowiedz
    • piotr
      Wiktoria
      To samo dokładnie spotkało mnie ze strony mBanku.
      Zostałem oszukany na 10 k a bank odpowiedział ,że rozliczył transakcję prawidłowo i odrzucił reklamację.
      Odpowiedz
    • Aga
      Wiktoria
      Alior Bank też umywa ręce w moim przypadku
      Odpowiedz