Platforma zakupowa Amazon od cieszy się w Polsce rosnącą popularnością. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców oferujących swoje produkty, jak i kupujących. Podobnie jak na innych platformach zakupowych, tak i na Amazonie zdarzają się próby oszustw. Warto zastanowić się nad tym, jak je umiejętnie rozpoznać i się przed nimi zabezpieczyć. Oszuści próbują coraz to nowych trików, dlatego warto się mieć na baczności. W tym artykule pokażemy Ci, jak nie dać się oszukać na Amazonie.

Jak działają oszustwa na platformie Amazon?

Choć właściciele platformy robią co w ich mocy, to jednak wciąż można natknąć się na oszustwa na Amazon. Złodzieje przygotowują nowe triki i sposoby na to, aby wprowadzić klientów w błąd i ukraść ich środki. Na ten moment możemy wyszczególnić kilka podstawowych i najczęściej stosowanych przez oszustów technik. Poniżej opisaliśmy je w kilku słowach.

Fałszywe zamówienie

Jednym ze stosowanych przez złodziei sposobów jest tzw. phishing mailowy z fałszywym zamówieniem. Polega to na tym, że oszuści podszywają się pod platformę Amazon i przygotowują standardową wiadomość z zamówieniem, która normalnie wysyłana jest przez platformę. Klient otrzymuje maila z zamówieniem, którego nie składał i chce to wyjaśnić. Wiadomość zawiera link, który rzekomo prowadzi do customer service Amazon. W rzeczywistości odnośnik kieruje klienta na stronę, która przypomina platformę Amazon. W ten sposób próbuję nie tylko wyłudzić dane osobowe klienta, ale również uzyskać dostęp do jego rachunku bankowego. Od tego już tylko krótka droga do tego, aby wyczyścić Twoje konto osobiste. W mailu może znajdować się również załącznik, którego kliknięcie spowoduje zainstalowanie złośliwego oprogramowania na urządzeniu. To kolejne metoda przechwytywania danych wrażliwych.

Oszustwa w procesie płatności

W przypadku Amazon oszusta mogą dotyczyć również procesu płatności. Docelowo złodzieje próbują nakłonić klientów do dokonania płatności poza Amazonem. W ten sposób klient zostaje przekierowany do strony z płatnościami, dzięki której oszuści zdobywają dostęp do jego konta i mogą je wyczyścić ze środków. Jednocześnie kupujący traci możliwość złożenia skargi do platformy Amazon, ponieważ transakcja odbywa się poza nią.

Fałszywy customer service

Na Amazon oszukuje się również w ramach kontaktu telefonicznego. Złodzieje w trakcie rozmowy podszywają się pod pracowników działu customer service platformy. Rozmowa prowadzona jest w tym kierunku, aby wyłudzić dane do platformy. Jako wabik stosuje się m.in.: problemy z rejestracją podejrzanego zakupu, problemy z kontem na platformie, ostrzeżenia wydawane przez administrację państwową czy też informacje o zagubionej paczce i próbie jej odnalezienia. Warto pamiętać o tym, że pracownik Amazon w trakcie rozmowy nigdy nie poprosi Cię o podanie poufnych danych osobowych. Wystrzegaj się tego, aby nie paść ofiarą oszustwa Amazon.

Rozpoznanie próby oszustwa na Amazonie

Obecnie należy być bardzo wyczulonym na wszelkie próby oszustw w sieci. Aby robić bezpieczne zakupy w internecie, trzeba być naprawdę uważnym. Zagrożenie może czaić się z każdej strony. Korzystając z platformy Amazon, zawsze należy dokładnie zweryfikować sprzedawcę. Ponadto nigdy nie wchodzić w podejrzane linki i wiadomości znajdujące się w mailach oraz w innych komunikatorach. Żaden wiarygodny sprzedawca na Amazon nie poprosi Cię o dokonanie płatności poza serwisem, ponieważ jest to nielegalne. Jeżeli cokolwiek wzbudza Twój niepokój, to odstąp od transakcji na platformie Amazon i poszukaj innego sprzedawcy.

Oznakami próby oszustwa na Amazon są również m.in.:

  • prośby o wysłanie pieniędzy poprzez zewnętrznych operatorów płatności;
  • prośby o płatność na poczet pożyczki lub gwarantowanej karty kredytowej;
  • sugestie dot. płatności za odbiór nagrody pieniężnej lub rzeczowej na loterii w Amazon;
  • oferty internetowe i telefoniczne dot. Amazon;
  • maile i oferty typu „fałszywa promocja”;
  • prośba o dokonanie płatności w imieniu innej osoby;
  • maile z fałszywym zamówieniem i podejrzanymi linkami;
  • rozmowy telefoniczne z prośbą o podanie danych osobowych klienta na Amazon.

Każda taka sytuacja powinna wzbudzić Twoją uwagę. Należy je niezwłocznie zgłaszać do dedykowanego działu platformy Amazon. Specjaliści tej platformy stale pracują nad wzmocnieniem zabezpieczeń i nad zwiększeniem bezpieczeństwa swoich klientów. Bardzo podobnie działają również oszuści na OLX.

Gdzie zgłosić oszustwo na Amazonie?

Oszustwo na Amazonie należy niezwłocznie zgłosić bezpośrednio do platformy za pomocą dedykowanego formularza. Za jego pomocą informuje się specjalistów platformy również o wszelkich próbach oszustwa i wyłudzenia danych. Jeżeli padniesz ofiarą złodziei na platformie Amazon lub innej platformie zakupowej, to niezwłocznie zgłoś to też na policję. Im szybciej zajmą się Twoją sprawą, tym większe szanse na złapanie oszustów. Pamiętaj o tym, aby każdej transakcji w sieci dokonywać odpowiedzialnie i z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Pomoże Ci to uniknąć oszustw na Amazonie i innych platformach sprzedażowych.

Źródła: