Coraz większa popularność i dostępność urządzeń mobilnych takich jak smartfony oraz tablety nie mogła pozostać bez odzewu ze strony banków. Nowoczesna technologia została wykorzystana do stworzenia kolejnego kanału obsługi klienta bankowego, jakim jest bankowość mobilna.
Spis treści:
Mobilna bankowość – historia w skrócie
Bankowość mobilna to odmiana bankowości internetowej, w której przeglądarki internetowe zastąpiono dedykowanymi aplikacjami umożliwiającymi nie tylko kontrolowanie rachunku, ale i pełne nim zarządzanie wraz z realizacją transakcji płatniczych. I chociaż prawdziwy boom na aplikacje bankowe pojawił się ok. 2-3 lat temu, to sama idea bankowości internetowej wcale nie jest tak nowym tematem, jak mogłoby Ci się wydawać.
W Polsce próby wdrążenia bankowości mobilnej podjęto już w 1999 roku, kiedy to Wielkopolski Bank Kredytowy wprowadził powiadomienia SMS o operacjach na rachunku. W rok później mBank oraz WBK poszły o krok dalej i stworzyły pierwszy system bankowości mobilnej działający w oparciu o WAP. Kolejne lata to mniej lub bardziej udane próby rozwoju tego kanału obsługi klientów bankowych, jednak pierwsza aplikacja mobilna na system iOS pojawiła się dopiero w 2009 roku. Aplikacja mobilna przeznaczona była dla klientów Raiffeisen Banku Polskiego, za którym podążyły także inne banki. Na masowe zainteresowanie aplikacjami mobilnymi banki musiały jednak trochę poczekać, ponieważ dopiero w 2014 roku liczba aktywnych użytkowników przekroczyła pułap 4 milionów.
Funkcjonalność bankowości mobilnej
To co dla Ciebie stanowi największą wartość w bankowości mobilnej, to jej funkcjonalność. I trzeba przyznać, że na tym polu możemy mówić o sporej ewolucji. Współczesne aplikacje mobilne (specjalne oprogramowania instalowane na urządzeniach mobilnych umożliwiające dostęp do rachunków bankowych i korzystanie z usług bankowych) zapewniają Ci m.in.:
- Wygodne logowanie – czterocyfrowy kod PIN, odcisk palca lub symbol graficzny „nakreślany” na wyświetlaczu umożliwiają Ci błyskawiczne zalogowanie się do konta.
- Kontrolę finansów – dzięki aplikacji szybko sprawdzisz stanu swoich rachunków, kart i innych produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych.
- Realizację przelewów – szybka realizacja przelewów krajowych i zagranicznych, potwierdzanych wcześniej ustalonym kodem PIN lub wbudowaną autoryzacją.
- Doładowania telefonu – wygodnie i szybko doładujesz swój telefon na kartę pre-paid.
- Dostęp do dodatkowych produktów i usług – wykorzystując aplikację mobilną możesz założyć lokatę, spłacić zadłużenie karty kredytowej, a nawet złożyć wniosek o kredyt.
- Monitoring kursów walut – aplikacja pozwala Ci na bieżąco śledzić kursy walut, a wbudowany kalkulator usprawnia ewentualne przeliczenia.
- Mobilną skrytkę – w aplikacji mobilnej bankowości możesz przechowywać np. paragony lub karty lojalnościowe, z których możesz skorzystać w każdej chwili.
- Płatności i wypłaty zbliżeniowe – nie potrzebujesz portfela ani karty płatniczej, wystarczy Ci telefon, którym wypłacić pieniądze z konta, a także zapłacisz za zakupy i usługi w punktach realizujących płatności typu BLIK.
- Lokalizator bankomatów, wpłatomatów i oddziałów bankowych – szybko i sprawnie odnajdziesz drogę do najbliższego oddziału bankowego lub bankomatu/wpłatomatu, w każdym mieście w Polsce.
O tym które z powyższych funkcjonalności dostępne są w Twojej aplikacji decyduje bank. Zazwyczaj jednak banki konkurując ze sobą o klienta mocno rozbudowują tę usługę, by móc spełniać nawet najbardziej wygórowane oczekiwania.
Jak korzystać z bankowości mobilnej?
Aplikacje mobilne banków tworzone są w taki sposób, aby mogły być obsługiwane przez urządzenia korzystające z platform systemowych takich jak: Android, iOS, a także Windows Phone. Niektóre banki (np. Bank Pekao, PKO BP, Bank Millenium czy City Handlowy) oferują także aplikacje dla BlackBerry oraz Symbian (tylko Bank Pekao oraz PKO BP).
Jeżeli Twój telefon korzysta z jednego z powyższych systemów operacyjnych, wszystko wskazuje na to, że możesz korzystać z bankowości mobilnej w swoim telefonie. Aby to zrobić:
- Ze strony internetowej swojego banku wybierz opcję zgodną z systemem operacyjnym Twojego telefonu lub wyszukaj aplikacji swojego banku w sklepie z aplikacjami.
- Pobierz (wymaga połączenia z Internetem) i zainstaluj aplikację na swój telefon.
- Aktywuj aplikację postępując zgodnie ze wskazówkami.
- Ustal hasło do bankowości mobilnej (zwykle jest to czterocyfrowy PIN).
- Gotowe – od teraz możesz korzystać z bankowości w swoim telefonie.
Bezpieczeństwo bankowości mobilnej
Banki zapewniają, że ich aplikacje są w 100% bezpiecznie i chronią Cię przed atakami hakerów. Wszystko za sprawą certyfikatów producentów aplikacji, a także zabezpieczeniom takim jak:
- indywidualny kod dostępu (czterocyfrowy kod PIN);
- szyfrowane połączenie aplikacji z bankiem;
- blokada dostępu do systemu po 3-krotnym błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
- odporność aplikacji mobilnej na tzw. phishing (czyli zmianę strony banku na fałszywą stronę wyłudzającą dane);
- możliwość ustalenia indywidualnych limitów na koncie dotyczących realizacji transakcji w mobilnej bankowości;
- możliwość dezaktywacji aplikacji mobilnej z poziomu bankowości internetowej (poprzez zalogowanie się na innym urządzeniu) w przypadku utraty telefonu;
- ochrona przed przechwyceniem danych klienta i rachunku (dane te nie są przechowywane w pamięci telefonu).
Mogłoby Ci się wydawać, że „bank w telefonie” to w pełni bezpiecznie rozwiązanie, które dodatkowo jest tak funkcjonalne i proste w obsłudze. Tymczasem na całym świecie prowadzone są badania, które udowadniają, że aplikacje mobilnej bankowości wcale nie są tak bezpiecznym rozwiązaniem jak utrzymują banki. Okazuje się bowiem, że osoby korzystające z bankowości mobilnej są jeszcze bardziej narażone na ataki hakerskie niż klienci wykorzystujący tylko i wyłącznie bankowość internetową.
Problem dostrzegła także Komisji Nadzoru Finansowego, która zleciła przeprowadzenie badań wśród polskich banków. Wyniki potwierdziły, że ofiarami cyberprzestępców częściej padają klienci korzystający z bankowości mobilnej, ponieważ:
- rzadziej niż osoby korzystające z komputerów/laptopów dbają o odpowiednie zabezpieczenie swoich urządzeń;
- hakerom łatwiej jest wykorzystać luki systemowe telefonów, szczególnie tych w których nie ma żadnego oprogramowania antywirusowego.
Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z mobilnej bankowości. Pamiętaj jednak o tym, aby:
- używaj trudnego w odszyfrowaniu kodu PIN;
- nigdy nie ujawniać nikomu swojego kodu PIN do aplikacji;
- nie zapisuj kodu PIN ani pozostałych haseł do bankowości w pamięci urządzeń mobilnych;
- korzystaj z ogólnej blokady urządzeń mobilny (użyj weryfikacji graficznej lub kodu PIN innego niż ten do aplikacji bankowej);
- nie korzystaj z aplikacji bankowości mobilnej podczas połączenia z niezabezpieczoną siecią Wi-Fi.
- jeżeli utracisz urządzenie z aplikacją mobilną, natychmiast dokonaj jej dezaktywacji z poziomu bankowości internetowej;
- wyłącz bluetooth;
- pamiętaj o zabezpieczeniach antywirusowych i aktualizacjach systemu.